De nieuwe Kawasaki KLE 500

Door Janke Kolthof

9 november 2025

Kawasaki KLE500

De terugkeer van een avontuurlijke legende

Met de nieuwe KLE500 betreedt Kawasaki opnieuw het populaire adventure-segment. Lees verder voor een compleet overzicht van design, prestaties en eigenschappen van deze middenklasse allroad.

Terugkeer van de KLE500

Na jaren van geruchten en teaservideo’s is het eindelijk officieel: Kawasaki brengt de KLE500 terug. Deze mid-size adventure was al langer onderwerp van speculatie in de motorwereld. De vorige KLE500 verdween in 2007 om plaats te maken voor de Versys 650. Nu keert deze avonturier terug, met moderne technologie en een knipoog naar het origineel. Motorliefhebbers kunnen hun hart ophalen, want de nieuwe KLE combineert het beste van toen en nu. Bovendien vult deze middenklasser het gat in Kawasaki’s line-up tussen de lichte Versys-X 300 en de zwaardere allroads.

Rally-geïnspireerd design en offroad-focus

De 2026 KLE500 eert zijn voorganger met een herkenbaar silhouet, maar richt zich duidelijk op avontuur. Het 21-inch voorwiel en 17-inch achterwiel, net als vroeger, zijn voorzien van grove offroad-banden. Brede voetsteunen met uitneembare rubbers en een standaard carterplaat benadrukken de terreinhonger. Uniek is dat dit de eerste Kawasaki is met voetsteunen met uitneembare rubbers, voor optimale grip offroad zonder hinderlijke trillingen op de weg. Het scherpe, rally-achtige kuipwerk, inclusief de hooggeplaatste LED-koplamppartij, geeft de KLE500 een moderne look die tegelijkertijd trouw blijft aan het karakter van de eerste generatie.

Vertrouwde paralleltwin-krachtbron

Onder de tank bevindt zich de betrouwbare 451cc paralleltwin, een motorblok dat de KLE500 deelt met Kawasaki’s andere 500cc-modellen. Dit blok staat bekend om zijn soepele koppel en levert ongeveer 45 pk en 43 Nm koppel, waardoor hij geschikt is voor het A2-rijbewijs. Hij is ideaal voor zowel woon-werkverkeer als avontuurlijke toertochten. Hoewel Kawasaki de exacte prestatiecijfers nog niet heeft bekendgemaakt, is het waarschijnlijk dat deze vergelijkbaar zijn met die van zijn stalgenoten. Een assist- en slipperkoppeling is standaard aanwezig, wat zorgt voor soepel schakelen en extra controle, vooral bij afdalingen op ruw terrein.

Frame, vering en ergonomie

De KLE500 combineert een stalen trellis-frame met een ideale balans tussen stevigheid en gewicht. Een upside-down voorvork vooraan en een monoschokdemper met hevelsysteem achteraan zorgen voor controle en comfort, met riante veerwegen van 210 mm voor en 200 mm achter. Dit geeft je vertrouwen op hobbelige paden en comfort op de weg. De verwachte zithoogte is ongeveer 860 mm, waardoor de meeste rijders goed overzicht hebben. Een verlaagd zadel is optioneel voor wie dat te hoog vindt. Kawasaki introduceert ook een luxere KLE500 SE, met onder andere een hoger windscherm, handkappen, een grotere carterplaat, volledige LED-verlichting en een modern TFT-display. De SE biedt nog meer comfort en controle voor de veeleisende avonturier. Kortom, de nieuwe KLE500 is klaar om zowel asfalt als gravel te trotseren, precies wat je mag verwachten van deze teruggekeerde allroad-legende.

Deel bericht